OLIE DODGE DURANGO motorolie
Gepost 17 januari 2010 - 14:36
Ik heb een paar vragen.Mijn zoon heeft een Dodge Durango gekocht en zou graag weten welke motorolie we het best gebruiken?
Gegevens:durango 4.7 L 8 cyl. 2005.
In de servicemanual staat 5w30,zonder verdere toelichting.Gebruik ik het best synthetische of half synth.of zoals men in de usa zegt regular?Is het mogelijk om mij de juiste specificaties te geven?Bij dodge in belgie kunnen ze mij geen verdere info geven,iedere dealer gebruikt zijn eigen merk van olie.Ik heb op dodgeforums in de usa gelezen dat er nog al wat sludge voorkomt bij deze wagens.In het duits noemt men dat shlamm,dit is het vormen van een dikke massa,pap,die het best te zien is aan de olievuldop,het kleppendeksel.Ik heb op een dodgesite ook
de volgende specificaties gevonden,SAE 5W30 API/MS(material standard)6395.Kan mij iemand zeggen of dit hier te kop is?
Bedankt
Wrekless
Gepost 17 januari 2010 - 17:46
Kon sic-pack in overpelt je niet helpen?
Gepost 17 januari 2010 - 21:27
je kan immers overschakelen van half naar volsynthetisch zonder problemen, alleen terug is niet mogelijk, (alzo hebben ze mij altijd wijsgemaakt).
Ik heb ook foto's gezien van sludge, in de motorblokken, doch dacht ik dat dat ook redelijk beperkt was in aantal en in productiejaren. Deze zit vooral rond de timingketting en onder de kleppen deksels.
Mayonaise aan de vulstop van de olie is niet abnormaal, dat heb ik ook, dat is een gevolg van een kunststof slecht geisoleerde vulmond waar veel condens in ontstaat. en dat effect is alleen maar sterker als je steeds relatief korte trips maakt.
Niet van wakker liggen
Grtz
Gepost 17 januari 2010 - 23:13
Vanaf 10W.. is het halfsynthetisch
'79 Toyota BJ40
Gepost 18 januari 2010 - 09:26
Grtz
Inderdaad, dat klopt, je kan naar Vol-synthetisch gaan zonder probs maar eenmaal Vol-synthetisch erin kan je niet meer terug.
Jan
Gepost 18 januari 2010 - 09:35
doe daar maar 10w40 in half synth.
die pap is heel normaal zolang het koelwaterpeil niet zakt.
bij mij is er enkel van die pap in de winter (kondens) als u dat na de winter eens goed uitkuist komt er de ganse zomer geen meer terug.
THERE IS NO SUBSTITUTE FOR CUBIC INCHES
Dodge Ram 4.7 2002
Chevrolet Camaro rs convertible 1968
Corvette C4 1984
Lancia Gamma Coupé 2500 ie 1981
Gepost 18 januari 2010 - 18:08
Vanaf 10W.. is het halfsynthetisch
De getallen zijn een indicatie van de viscositeit, die staat los van de eventuele toevoegingen, synthetisch of niet.
Gepost 20 januari 2010 - 18:32
Jan
Cowboy en indiaanverhalen noemen ze dat bij ons ;-)
Waarom dure syntetische olie gebruiken ? gebruik de zoekfunctie es, er staat genoeg te lezen over motorolie ;-)
Gepost 21 januari 2010 - 12:22
Waarom dure syntetische olie gebruiken ? gebruik de zoekfunctie es, er staat genoeg te lezen over motorolie ;-)
Inderdaad, je hoeft niet presé dure vol-syntetische olie erin te doen, de gewone is goed genoeg, daar niets van.
Maar waarover het gaat is of dat je terug kan komen op gewone olie als er vol-syntetische in geweest is, en dat gaat niet.
Begrijp het als volgt : vol-syntetische olie legt een "laag" waar de pistons zich op gaan inslijten, doe je er terug gewone olie in dan gaat deze olie die "laag" wegwassen en je krijgt meer speling waardoor er ( o.a.) olie gaat verbruikt worden, speling, e.d.
Dat zijn geen indianenverhalen, mijn zoon heeft het meegemaakt met zijn wagen, motor stuk / wegsmijten.
Ik raad het af.
Jan
Gepost 21 januari 2010 - 23:43
Hier staat een Mitsubishi galant 1900 cc met 185.000 km nu, verbruikt geen druppel olie.... Olie ,tja wat er toevallig over is gaat er op,dwz, syntetishe;half synt en veel minerale ... soms 2 types door elkaar!! Die wagen is eentje voor het vuile werk en dus steekt het niet zo nou.
Die olie blijft er steeds 15.000 km op en dan vervang ik ze tussen de buien door es, wel steeds met oliefilter erbij.
Dat doe ik zo al 100.000 km lang(t'was een tweedehands auto indertijd bij aankoop)
Ik moet nooit maar dan ook nooit één druppel olie bijvullen in dat kraam, darom dat ik die verhalen afdoe als cowboy en indiaan verhalen.
De chevy heb ik ingereden met minerale en ATF erbij ;-) ,ik heb een tijd met synt. mobil 1 gereden maar die verbruikte hij lichtjes(0.3L op 1000 km),nu is er een zware diesltruck olie in van Penzoill(15W40)...motor loopt als een zonnetje en verbruikt gewoon niks meer !
Ik heb es geprobeerd met Motul 300 V, d'as olie die aartsduur is en hier alleen gebruikt word voor high performance Buell motoren, daar rammelde die Chevy van dat het niet mooi meer was, direkt terug eraf dus .
Gepost 22 januari 2010 - 01:11
Dat het in zn algemeenheid onzin is om syntheet te gebruiken vind ik een gevaarlijk advies.
Sommige motoren hebben de toevoegingen die de fabrikant opgeeft ook echt nodig, anders komen er problemen. De fabrikant geeft niet voor niks bepaalde specificaties op. En bij moderne motoren luistert dit een stuk nauwer dan met gietijzeren "bootanker"-V8en met jaren 40/50 techniek (dus grofweg alle V8-en tot in de jaren 90).
Dat een wagen met een bepaalde olie minder olie verbruikt dan met andere olie wil nog niet zeggen dat dan de juiste olie erin zit. Heeft de olie die niet "verbruikt" bijvoorbeeld dezelfde temperatuurstabiliteit? De juiste toevoegingen voor je nokkenas? enz...
Gepost 22 januari 2010 - 13:16
5W40 wil zeggen dat de motorolie zich houd als single grade van SAE 5 bij 20 graden celcius
en de 40 dat de olie zich gedraagt als een single grade van SAE 40 bij 80 graden celcius.
In de multigrade olieen zitten polymeren die als elastiekjes om de olie moleculen zitten en bij verwarming van de motor olie
de moleculen in bedwang houden zodat zij niet harder gaan trillen bij nog hogere temperaturen. of te wel de olie wordt niet
nog dunner...
Bij oudere typen motoren (van voor 2000 plus minus) kun je het beste half syntheet er in gooien... (10W40).
Bij nieuwere motoren (vanaf 2000) beter vol syntheet.
Dit heeft te maken met de nauwere spelingen in de modernere motoren (vandaar ook die dunnere syntheet olie),
en omdat de oudere typen oringen en keerringen niet tegen volsyntheet olie kunnen.
De moderne volsyntheet haalt de weekmakers uit de keerringen en oringen die daardoor keihard worden en scheuren/barsten.
Moderne rubbers in motoren kunnen wel tegen de volsyntheten daar zij van ander materiaal gemaakt zijn.....
(ik heb vroeger bij gulf gewerkt en wij maakte motor olie, dus je pikt wel eens wat op)
groeten:
amtrans
www.amtrans.nl
info@amtrans.nl
+31 612251973
Gepost 22 januari 2010 - 16:43
De moderne volsyntheet haalt de weekmakers uit de keerringen en oringen die daardoor keihard worden en scheuren/barsten.
Moderne rubbers in motoren kunnen wel tegen de volsyntheten daar zij van ander materiaal gemaakt zijn.....
Een "vol"syntheet is in de meeste gevallen nog steeds voor een belangrijk deel minerale olie. Wel is het zo, dat sommige toevoegingen oudere types pakking e.d. kunnen aantasten. Er zijn ook (half)syntheten in de handel die juist specifiek gericht zijn op oudere types motoren, bv de race-olie van Brad Penn, Kendall, enz.

Help